Raudanpuute: Miten nopeasti ja millä keinoin ferritiini nousee?

Rauta-arvoni mitattiin kesällä, ja tulos oli raudanpuute ilman anemiaa. Hemoglobiinini oli hyvä eli 140, mutta ferritiini eli varastorauta oli pohjalukemissa. Se oli vain 9, kun sen pitäisi olla vähintään 30, joka sekin on huono arvo.

Perjantaina kävin mittauttamassa arvot uudelleen ja tadaa: ferritiini on noussut alarajan yli ja on 36. Hemoglobiini on hurjan hyvä eli 153.

Olen syönyt näiden neljän kuukauden ajan Ferrodan 50 mg -rautavalmistetta. Otan lisäraudan aina illalla ja vain kerran päivässä. Valmiste sisältää myös C-vitamiinia, joka auttaa raudan imeytymisessä.

Koska ferritiini olisi hyvä saada nousemaan satasen hujakoille, jos on ollut raudanpuute, jatkan kuuria edelleen. Nyt syön samaa valmistetta mutta tuplavahvuisena eli 100 mg ja edelleen kerran päivässä illalla.

Mikä vaikuttaa raudanpuutteeseen ja raudan imeytymiseen?

Raudanpuutteen syy kannattaa aina selvittää. Omalla kohdallani se on melko varmasti runsaat kuukautiset ja pitkään jatkunut kasvisruokavalio. Kävin siksi kesällä myös gynekologilla, ja aloitin uudelleen hormonaalisen ehkäisyn käytön.

Ajatukseni hormonaalisesta ehkäisystä ovat aika ristiriitaiset. Toisaalta en haluaisi kehooni ylimääräisiä hormoneja, mutta en myöskään halua menettää paljon verta joka kuukausi, enkä tuntea itseäni monen päivän ajan voimattomaksi.

Hormonaalinen ehkäisy niukentaa kuukautiseni todella tehokkaasti, ja maksan siitä vain ikävällä päänsäryllä. Ilman ehkäisyä kärsin kovista vatsakivuista, eli kaikessa on jokin vika.

Olen myös kiinnittänyt huomiota ruokavaliooni. Siinä on auttanut ravintoneuvojani Reetta.

Raudan imeytymistä heikentävät erityisesti kalsium, kahvi, tee, viljat ja magnesium. Yritänkin pitää lounaan ja teen tai kahvin välissä ainakin puolen tunnin tauon.

Aamulla juon kahvia tai teetä aamupalan kanssa, sillä en vain herää muuten. Ehkä tästäkin tavasta voisi opetella pois, mutta vielä ei olla siellä. Toisaalta aamiaiseni sisältää harvoin runsaasti rautaa, joten ajattelen, ettei se kovasti haittaa.

Magnesiumin ja rautalisän välissä kannattaa pitää muutaman tunnin tauko.

Mitkä kasvisruoat sisältävät rautaa?

Kasvikunnan rauta imeytyy heikommin kuin eläinkunnan rauta, joten sen imeytymistä kannattaa parantaa syömällä joka aterialla jotain C-vitamiinipitoista.

Erityisen paljon rautaa on kikherneissä, pavuissa, linsseissä, pähkinöissä, täysjyvässä, seesaminsiemenissä, aprikoosissa, tofussa, parsassa, lehtikaalissa, palkokasveissa, leseissä, vehnänalkioissa ja vihreissä lehtivihanneksissa. Syön myös kananmunia, joissa on niissäkin hyvin rautaa.

Miksi raudanpuutteella on väliä?

Menin alun perin mittauttamaan rauta-arvoni, koska olin tehnyt aiheesta lehtijuttua ja tajusin, että minulla on monia raudanpuutteen oireista: lihakseni väsyivät, hengästyin helpommin kuin liikuntamäärälleni olisi normaalia, olin väsynyt, välillä tuntui etten jaksaisi edes kävellä koiralenkkejä, muistini pätki, keskittymiskykyni oli kadoksissa ja olin myös alakuloinen aika usein.

Viimeksi mainittu oli syy, miksi aloin oikeasti selvittää asiaa. Fyysiset oireet kestän, henkisiä en. Alakuloisuus ei myöskään ole minulle normaalia. Voin olla pahantuulinen ja stressaantunut, mutta harvoin surkeana.

Kun sitten kuulin, että raudanpuute voi vaikuttaa mielialaan, menin mittauttamaan rauta-arvot. Ferritiini 9 voi hyvinkin olla oireideni takana.

Myös aika monella ystävälläni on raudanpuute. Yhdellä alkoi lähteä tukoittain hiuksia, ja väsymys oli valtava. Toisella oli ongelmia muistin ja keskittymiskyvyn kanssa.

Raudanpuute voikin oireilla eri ihmisillä hyvin eri tavoin. Minun hiuksissani ei ole mitään vikaa, ja olen koko ajan myös jaksanut liikkua, vaikka se onkin tuntunut välillä raskaalta. Joku toinen ei tällaisilla arvoilla jaksa tehdä mitään, mutta pysyy silti iloisena.

Tällä hetkellä voin jo selvästi paremmin. En ole yhtä väsynyt, jaksan tehdä raskasta salitreeniä, enkä tunne oloani enää kurjaksi. Kiinnostuksella odotan, miten tila kehittyy rauta-arvojen noustessa.

Nyt syön pari kuukautta tätä vähän vahvempaa rautaa ja mittautan sitten arvoni uudelleen.

Jos ferritiini mietityttää, sen voi mittauttaa noin 30 eurolla esimerkiksi Ympyrätalon Apteekissa ilman lähetettä.

Lue myös:

PMS eli kun pari päivää kuukaudesta maailma kaatuu päälle

Parhaat vegaaniset vaihtoehdot eläinkunnan tuotteille

3 hyvinvointilupausta

Vegaaniset proteiininlähteet

Kehon ja mielen yhteys: suolisto ja ruokavalio

BLOGLOVIN, FACEBOOK, INSTAGRAM

Saatat tykätä myös näistä

2 kommenttia

  1. Tarinani on tosi samanlainen kuin sinulla: samantyyppiset ennen-arvot viime kesänä ja saman tyyppiset jälkeen-arvot juuri Ferrodanin syömisen jälkeen. Itse sain runsaisiin kuukautisiin lääkäriltä (ihan yleislääkäri, en edes mennyt gynelle) lääkitykseksi Caprilon-lääkkeen, se on auttanut hyvin eikä siitä ole ollut mitään sivuvaikutuksia. Minulla on huonoja kokemuksia hormonaalisesta ehkäisystä, siksi olen iloinen, ettei sille linjalle tarvinnut lähteä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *